مکمل روغن فوک می تواند نوروپاتی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 معکوس کند

14 ژوئن 2017- بر اساس یک تحقیق جدید، روغن فوک یا خوک دریایی دارای پتانسیل بهبود بازسازی اعصاب در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است.

یک مطالعه ی 12 ماهه نشان داد که مصرف دوعدد مکمل امگا 3 در روز که از روغن فوک بدست می آید، می تواند منجر به بهبود سلامت اعصاب شود و سیگنالی برای ابداع یک درمان جدید برای نوروپاتی دیابتی باشد. نویسنده ی این تحقیق، دکتر Evan Lewis از دانشگاه تورنتو گفت: تاکنون چنین ماده ای بر روی انسان آزمایش نشده بود، نتایج این کارآزمایی، قدم بسیار مهمی به سمت ابداع یک درمان بالینی جدید برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی است.

 روغن فوک مملو از اسیدهای چرب امگا 3 است، مطالعات نشان داده است مصرف امگا 3 خطر بیماریهای قلبی را کاهش داده و دارای فواید بسیار دیگری نیز می باشد. یکی از این فواید که توسط این گروه از محققان کانادایی مطرح شده است، بهبود سلامت اعصاب در نوروپاتی دیابتی است.

 در این تحقیق، 40 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که به نوعی نوروپاتی بنام پلی نوروپاتی حسی و حرکتی (DSP) مبتلا بودند، شرکت داشتند. دانشمندان طول فیبرعصبی قرنیه ی این افراد را در ابتدای آزمایش اندازه گیری نمودند. قرنیه دارای بیشترین تراکم اعصاب در بدن است و تخریب این اعصاب به عنوان بیومارکری برای پیشرفت دیابت نوع 1 در نظر گرفته می شود.

 پس از مصرف روزانه دو عدد مکمل امگا 3 به مدت یکسال- که از روغن فوک بدست آمده است- طول  فیبر عصبی قرنیه در این افراد به طور متوسط 29 درصد افزایش یافت.

دکتر lewis می گوید: این نتایج نشان می دهد که استفاده از این نوع مکمل می تواند یک اثر احیاء کنندگی بالقوه داشته باشد، هدف ما جمع آوری اطلاعات کافی برای شروع یک کارآزمایی بالینی تصادفی است، ما معتقدیم نتایج این مطالعه زمینه را برای انجام یک مطالعه ی بالینی تصادفی فراهم کرده است. درمانهای فعلی نوروپاتی تنها می توانند علایم بیماری شامل بی حسی، سوزش و درد مداوم را کاهش دهند.

محققان به دنبال یافتن روشی درمانی برای متوقف کردن یا معکوس نمودن این اثرات هستند. این تیم تحقیقاتی در حال برنامه ریزی برای انجام فاز سوم این تحقیق با شرکت گروه بزرگتری از افراد  است. یافته های این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی Neurology منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/seal-oil-supplementation-could-reverse-neuropathy-in-type-1-diabetes-92900898.html